Сучасні підходи до проєктування зон взаємодії транспортних потоків у межах зон забудови згідно з досвідом країн ЄС

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Транспортні технології
Cторінковий інтервал статті: 348-358
Ключові слова: доступність для маневрування ТЗ, зона забудови, примикання/перехрещення автомобільних доріг / вулиць, примикання/перехрещення в одному рівні з організацією руху по колу, проєктування, функціонування.
Як цитувати статтю: Терещенко Т. А. Сучасні підходи до проєктування зон взаємодії транспортних потоків у межах зон забудови згідно з 58досвідом країн ЄС. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 348–358.
Як цитувати статтю (references): Tatyana Tereshchenko. Interpretation of the english-language term «pavement» and derived complex terms. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 348–358 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-7584-9031

Анотація

Вступ. У вступі до статті висвітлено актуальність питань проєктування примикань / перехрещень автомобільних доріг та вулиць у межах зон забудови.

Проблематика. Тематика статті стосується переваг примикань / перехрещень в одному рівні з організацією руху по колу — ПРК (англ. roundabout, нім. der Kreisverkehr) порівняно з іншими типами примикань або перехрещень автомобільних доріг і вулиць у межах зон забудови, а також загальних питань проєктування і функціонування ПРК.

Мета. Метою статті є загальний аналіз досвіду країн ЄС щодо проєктування примикань/перехрещень автомобільних доріг і вулиць у межах зон забудови та виділення рішень, пріоритетних з точки зору безпеки користувачів доріг і ефективності функціонування таких примикань / перехрещень.

Результати. Виконано загальний порівняльний аналіз різних типів примикань / перехрещень автомобільних доріг і вулиць у межах зон забудови, охоплюючи ПРК, виділено загальновизнані переваги та основні вимоги до проєктування і особливості функціонування ПРК у межах зон забудови згідно з досвідом країн ЄС. Дотично розглянуто питання термінологічної сумісності понять у межах об’єкту аналізування.

Розглянуто прийняті підходи до визначення відповідності параметрів ПРК і траєкторії руху транспортних засобів, актуальні для проєктування ПРК і прокладання маршрутів руху окремих типів ТЗ (сідельних тягачів з напівпричепами великої довжини, автовозів, інших ТЗ з довгою базою) у межах зон забудови. Викладено приклад організування руху таких ТЗ на ПРК, що найбільш суттєво обмежують доступність мережі доріг у межах зон забудови для автоперевізників.

Висновки. Надано висновки щодо:

  • реалізації, згідно з досвідом країн ЄС, сучасних рішень для примикань / перехрещень автомобільних доріг, вулиць у межах зон забудови через улаштування ПРК;
  • переваг ПРК перед іншими типами примикань/перехрещень в одному рівні та доцільності удосконалення проєктування ПРК для підвищення доступності мережі доріг у межах зон забудови для автоперевізників;
  • доцільності опрацювання, на національному рівні, розширених положень щодо ПРК у межах зон забудови.

Посилання

  1. Roundabouts and other intersections. SWOV fact sheet, June 2022 SWOV Institute for Road Safety Research, The Hague. 22 p. URL: https://swov.nl/sites/ default/files/bestanden/downloads/FS%20Roundabouts%20and%20other %20intersections_3.pdf  (дата звернення: 18.06.2025).
  2. Терещенко Т. А. Системи перерозподілення транспортних потоків. Транспортні розв’язки. Застосовувані терміни. Дороги і мости. Київ, 2024. Вип. 30. С. 398–406. DOI: https://doi.org/10.36100/dorogimosti2024.30.398.
  3. Directives for the design of urban roads. English Version of «Richtlinien für die Anlage von Stadtstraßen», RASt 06, Edition 2006, Translation 2012. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen e.V., Köln. 131 p. URL: https://www.fgsv-verlag.de/pub/media/pdf/200_E_PDF.v.pdf (дата звернення 16.06.2025).
  4. EUROPEAN AGREEMENT ON MAIN INTERNATIONAL TRAFFIC ARTERIES (AGR) Consolidated version ECE/TRANS/SC.1/384 14 March 2008. 57 p. URL: https://unece.org/DAM/trans/conventn/ECE-TRANS-SC1-384e.pdf (дата звернення 28.07.2023).
  5. Spahn, V. Ist der Kreisverkehr sicherer als die Lichtsignalanlage? Vortrag zum Deutschen Straßen- und Verkehrskongress 2008 (FGSV 001/22), FGSV, Köln, 12 р.
    URL: https://verlag.fgsv-datenbanken.de/media/upload/tagungsbaende/ FGSV_001_22/FGSV_001_22-7.pdf (дата звернення 20.06.2025).
  6. Taglieri, D., Liu, H., Gayah, V. Network-Wide Implementation of Roundabouts Versus Signalized Intersections on Urban Streets: Analytical and Simulation Comparison. Transportation
    Research Record Journal of the Transportation Research Board
    . 2024, Vol. 2678(5), P. 719–735. URL: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/ 03611981231192093 (дата звернення 18.06.2025).
  7. Wirkung von Maßnahmen zur Umweltentlastung, Teil 2: Kreisverkehre, Ausgabe 2015. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen, FGSV 210/2. 7 p. URL: http://www.trc-transportation.com/cms/images/dokumente/FGSV_210_2_ Kreisverkehre.pdf (дата звернення 20.06.2025).
  8. Wachsmann, J., Riel, J. Internationale Verkehrsregelungen an zweistreifigen Kreisverkehren und deren Auswirkung auf die Leistungsfähigkeit. HEUREKA 2021, 18 p. URL: https://verlag.fgsv-datenbanken.de/media/upload/tagungsbaende/ FGSV_002_127/FGSV_002_127-51.pdf (дата звернення 20.06.2025).
  9. Petru, J., Krivda, V. An Analysis of Turbo Roundabouts from the Perspective of Sustainability of Road Transportation. Sustainability. 2021, 13, 2119. URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/4/2119 (дата звернення 17.06.2025).
  10. Robinson, B. V., Rodegerdst, L., Scarborough, W., Kittelson, W., Troutbeck, R., Brilon, V., et. al. Roundabouts: an informational guide. U.S. Department of Transportation, Federal Highway Administration, Report No FHWA-RD-00-067. 2006. 284 p. URL: https://www.fhwa.dot.gov/publications/ research/safety/00067/00067.pdf (дата звернення 30.05.2025).
  11. Hedges, C. J., Dekelbab, W., Hanna, A. N., Griswold, E., Barnes, N., DiAngelis, H. Guide for roundabouts. NCHRP research Report 1043. Transportation research Board, 2023. 426 p. URL: https://nap.nationalacademies.org/catalog/27069/guide-for-roundabouts (дата звернення: 29.05.2025).
  12. Friedrich, B., Hoffmann, S., Axer, S., Niemeier, W., Tengen, D., Adams, S., u.a. Überprüfung der Befahrbarkeit innerörtlicher Knotenpunkte mit Fahrzeugen des Schwerverkehrs. Berichte der Bundesanstalt für Straßenwesen (BAST), Verkehrstechnik Heft V. 245, 2014. 117 р. URL: https://bast.opus.hbz-nrw.de/opus45-bast/frontdoor/deliver/index/docId/799/file/V245ELBA_Bericht_ barrierefrei.pdf (дата звернення 20.06.2025).
  13. COUNCIL DIRECTIVE 96/5 3/EC of 25 July 1996 Laying down for certain road vehicles circulating within the Community the maximum authorized dimensions in national and international traffic and the maximum authorized weights in international traffic. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:31996L0053 (дата звернення 25.06.2025).
  14. DIRECTIVE 2002/7/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 18 February 2002 Amending Council Directive 96/53/EC laying down for certain road vehicles circulating within the Community the maximum authorised dimensions in national and international traffic and the maximum authorised weights in international traffic. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32002L0007  (дата звернення 25.06.2025).