Впровадження контрактів на утримування автомобільних доріг на основі кінцевих результатів (OPRC) для підвищення ефективності дорожнього господарства України

Опубліковано:
Номер: Випуск 32(2025)
Розділ: Економіка. Менеджмент
Cторінковий інтервал статті: 41-48
Ключові слова: автомобільна дорога, дорожня інфраструктура, ефективність управління, контракти на основі кінцевих результатів, OPRC, традиційні контракти, утримування автомабільних доріг.
Як цитувати статтю: Зеленовський В. А., Завійський О. І. Впровадження контрактів на утримування автомобільних доріг на основі кінцевих результатів (OPRC) для підвищення ефективності дорожнього господарства України. Дороги і мости. Київ, 2025. Вип. 32. С. 41–48.
Як цитувати статтю (references): Volodymyr Zelenovsky, Oleg Zaviyskyy. Implementation of outcome-based road maintenance contracts (OPRC) to improve the efficiency of the road sector in Ukraine. Dorogi і mosti [Roads and bridges]. Kyiv, 2025. Issue 32. P. 41–48 [in Ukrainian].

Автори

Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0002-3883-0259
Державне підприємство «Національний інститут розвитку інфраструктури» (ДП «НІРІ»), м. Київ, Україна
https://orcid.org/0000-0001-5834-5456

Анотація

Вступ. Сучасні тенденції розвитку транспортної інфраструктури засвідчують зростання ролі ефективних механізмів управління дорожнім господарством, які забезпечують високу якість обслуговування під час оптимального використання фінансових ресурсів. У статті розглянуто сутність, принципи та особливості контрактів з утримування автомобільних доріг загального користування, орієнтованих на кінцеві результати (Output and Performance-Based Road Contracts — OPRC), які є ефективною альтернативою традиційним формам контрактування, що базуються на оплаті за обсяг виконаних робіт. Підкреслено ключові проблеми класичного підходу до утримування дорожньої мережі, зокрема відсутність стимулів до довгострокового збереження технічного стану активів, недостатній рівень інновацій та перевитрати бюджетних коштів.

Проблематика. Традиційна система утримування автомобільних доріг в Україні базується на оплаті за обсяг виконаних робіт, що часто призводить до неефективного використання бюджетних коштів, недостатнього стимулювання підрядників до підтримання довгострокової якості дорожніх активів та ускладнює контроль за результатами. У поєднанні зі зношеністю мережі та обмеженим фінансуванням ці фактори формують потребу у впровадженні нових підходів до управління дорожнім господарством.

Мета роботи. Дослідити суть, принципи та ефективність впровадження OPRC у порівнянні з традиційними формами утримування автомобільних доріг, а також узагальнити результати першого пілотного проєкту такого типу в Україні з урахуванням світового досвіду.

Матеріали та методи. У дослідженні застосовано аналітичний, порівняльний та системний підходи, а також елементи економічного аналізу. Проведено огляд міжнародної практики впровадження OPRC (Канада, Бразилія, Австралія та країни ЄС), а також та аналізування національного пілотного проєкту на автомобільній дорозі М-06 «Київ – Чоп» (км 434 – 621), реалізованого у 2014–2021 роках.

Результат. Установлено, що впровадження OPRC забезпечує економію бюджетних коштів у межах (10 – 40) % порівняно з традиційними підходами, сприяє підвищенню технічного стану дорожніх активів та рівня безпеки руху. Результатно орієнтована модель управління створює чіткі стимули для підрядників щодо впровадження інноваційних технологій та ефективного планування, підвищує прозорість взаємодії між замовником і виконавцем та покращує якість дорожніх послуг для користувачів.

Висновки. Контракти на основі кінцевих результатів є ефективним інструментом модернізації системи утримування автомобільних доріг України. Їх широке застосування сприятиме раціональному використанню коштів, підвищенню довговічності дорожніх покриттів, активізації участі приватного сектору та підвищенню рівня безпеки дорожнього руху. Досвід пілотного проєкту на М-06 підтверджує доцільність масштабування цієї практики на національному рівні.

Посилання

  1. Pakkala, P., Jong, M. de, Pakkala, P. (2007). International Overview of Innovative Contracting Practices for Roads. PIARC (World Road Association), Technical Committee on Road Contracts. 76 p. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/ INTERNATIONAL-OVERVIEW-OF-INNOVATIVE-CONTRACTING-Pakkala-Jong/8984b3f714ccf2afeef9089a9f4b142e91e66856  (дата звернення: 02.10.2025).
  2. CAREC Program. (2014). Guide to Performance-Based Road Maintenance Contracts. Asian Development Bank. 64 p. URL: https://www.carecprogram.org/ uploads/Guide-Performance-Based-Road-Maintenance-Contracts.pdf   (дата звернення: 26.09.2025).
  3. Zietlow, G. Performance-based Management and Maintenance of Roads (PMMR). University of Birmingham, 2009. URL: http://www.performance-based-roadcontracts.com/pres/Birmingham2009.ppt (дата звернення: 01.10.2025).
  4. World Bank. (2005). Performance-Based Contracting for Maintenance. NCHRP Synthesis 353. Transportation Research Board. URL: https://nap.nationalacademies.org/download/14266 (дата звернення: 09.10.2025).
  5. Onur Group. (2021). The Maintenance, Rehabilitation and Operation (OPRC) Project of Kiev–Chop Highway (M-06), Ukraine. Project Report. URL: https://www.onurgroup.com/en/proje/the-maintenance-rehabilitation-and-operation-oprc-project-of-kiev-chop-highway-m-06-ukraine/  (дата звернення: 08.10.2025).
  6. Ministry of Infrastructure of Ukraine. (2018, оновлено 2024). National Transport Strategy of Ukraine 2030. Approved by Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 430-р on 30.05.2018; updated and endorsed on 27.12.2024. URL: https://mtu.gov.ua/files/NTSU%25202030.pdf (дата звернення: 25.09.2025).
  7. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2025). Procedure for the Use of Funds Provided for the Road Development and Maintenance in 2025. Resolution No. 174 dated 18.02.2025. URL: https://avnbmu.com.ua/ en/news/the-funds-usage-procedure-for-the-road-development-and-maintenance-in-2025-has-been-approved/ (дата звернення: 25.09.2025).
  8. World Bank. (2025). Procurement Plan for Ukraine Road Sector Development Project (Textual Part). Project ID: P504999. URL: https://documents1. worldbank.org/curated/en/099052025063535922/pdf/P504999-a8531ce3-576f-428f-a06c-1f039c677a33.pdf (дата звернення: 09.10.2025).
  9. European Bank for Reconstruction and Development (EBRD). (2024). Ukraine Road Corridors Project: Board Report. URL: https://www.ebrd.com/content/dam/ ebrd_dxp/documents/project/50831/ukraine-road-corridors-board-report.pdf (дата звернення: 09.10.2025).
  10. VoxUkraine. (2024). Analysis and Evaluation of Government Forecasts for 2025–2027. URL: https://voxukraine.org/en/budget-declaration-analysis-and-evaluation-of-government-forecasts-for-2025-2027 (дата звернення: 09.10.2025).